19 grudnia 2015

Sernik i piernik w jednym!

Serniko piernik
Zdecydowanie ciasto, którego na święta nie może zabraknąć! Najlepsze połączenie dwóch ulubionych wypieków...


Spójrzcie jak ekonomicznie! W tym roku zamiast sernika i piernika robimy to jedno i mamy z głowy - zostaje więcej czasu na makowca ;).

Długo przymierzałam, trochę się bałam, w końcu stwierdziłam, że kto nie ryzykuje, ten nie wygrywa. Nigdy jeszcze nie byłam tak zadowolona z mojego wypieku! Mniam!

To co, przekonałam Was?

Wskazówka dietetyczna: Na święta pozwólcie sobie na swoje ulubione dania, a te za którymi nie będziecie tęsknić przez cały rok jedynie spróbujcie. Po co komu poczucie winy w Gwiazdkę?

Przepis na blachę o średnicy 26 cm:

Masa serowa:
- 350g sera ricotta
- 400g twarogu półtłustego
- 4 łyżki brązowego cukru
- 4 łyżeczki mąki kukurydzianej
- 3 jajka

Masa piernikowa:
- 150g mąki (użyłam pół na pół owsianej i ryżowej)
- 1 jajko
- 60g oleju kokosowego (lub masła)
- 1 łyżka miodu
- 100g daktyli
- 1/2 szklanki mleka
- 3 łyżeczki przyprawy do piernika
- 50g gorzkiej czekolady
- 1 łyżeczka cynamonu
- 1 łyżeczka sody

Dodatkowo:
- około 1/3 słoiczka powideł śliwkowych
- 4 łyżeczki soku pomarańczowego

1. Najpierw robimy masę piernikową. Olej topimy razem z miodem i czekoladą w garnuszku.

2. Daktyle zalewamy gorącą wodą, po 15 minutach odlewamy wodę i blendujemy na gładką masę.

3. Do garnuszka dodajemy przyprawę do piernika, sodę, cynamon, mleko, jajko, daktyle, a na końcu mąkę. Wszystko dokładnie mieszamy.

4. Masę dzielimy na dwie równe części i bierzemy się teraz za masę serową.

5. Cukier trzcinowy ucieramy w moździerzu na cukier puder.

6. Mąkę kukurydzianą przesiewamy.

7. Sery miksujemy z jajkami, a następnie dodajemy cukier i mąkę. Masę dzielimy na dwie równe porcje.

8. Tortownice wykładamy papierem do pieczenia, na spód wylewamy pierwszą część masy piernikowej i pieczemy przez 15 minut w 180˚C. W międzyczasie mieszamy 1/3 słoiczka powideł śliwkowych z sokiem pomarańczowym.

9. Po upłynięciu czasu wyjmujemy piernik, nakładamy powidła, wylewamy 1 część masy serowej i ponownie pieczemy przez 15 minut.

10. Po 15 minutach wyciągamy ciasto, wylewamy na nie drugą część masy piernikowej (jeśli zgęstniała można dolać odrobinę mleka) i ponownie pieczemy przez 15 minut.

11. Po 15 minutach wyciągamy blachę, ciasto smarujemy powidłami, wylewamy masę serową i tym razem pieczemy przez około 30 minut. Po upieczeniu ciasto można potrzymać jeszcze chwilę w piekarniku. Smacznego!

MOJA RADA ODNOŚNIE CIASTA: Przy pieczeniu kolejnych blatów blachę należy umieszczać na co raz wyższych pięterkach, żeby spód się nie przypalił ;)







2 komentarze:

  1. Ciekawy pomysł i wygląda smakowicie! Ja też w tym roku opracowałam ciasto jaglano-makowe bez cukru. Takie ciacha można szamać bez poczucia winy! Haha

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za miłe słowa. Pani ciasto brzmi równie smakowicie ;)

    OdpowiedzUsuń